هرچه خلاقیت و نوآوری بیشتر باشد گام های مجموعه و سازمان شما به سمت موفقیت بلند تر و محکم تر خواهد بود.
در ادبیات کسب و کار نوپا نوآوری، بکارگیری ایدههای نوین ناشی از خلاقیت محسوب میگردد. در واقع پیاده سازی ایده ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شده، تحت عنوان «نوآوری» شناخته میشود. در این میان اختراع نیز به معنای «پدید آوردن محصول جدید» است، حال آنکه نوآوری به مفهومی فراتر اشاره داشته و علاوه بر «معرفی محصولی تازه» حیطههای خدمات، سازماندهی، فرآیندهای سازمانی، ساختار هزینه، تأمین مالی و ... را نیز در برگرفته و با ابداع مکانیزمهای جدید، نهایتاً منجر به عرضه میگردد. بدین ترتیب نوآوری مفهوم تجاری سازی را نیز در خود دارد.
آیا شرکت شما میتواند از یک مدل کسب و کار جدید سود ببرد؟ پاسخ شش پرسش راهگشای شماست.
این مقاله حاصل اختصاص یک دهه زمان محققان دانشگاه MIT در خصوص مدل کسب و کار میباشد. ابتدا مفهوم آن با چند مطالعه موردی معرفی و سپس عوامل مهم در نوآوری در مدل کسب و کار تشریح میشوند.
شرکتها اغلب تلاشهای قابل توجهی برای نوآورانه کردن فرآیندها و محصولات خود انجام میدهند تا به رشد درآمد و حفظ یا افزایش حاشیه سود برسند. اما نوآوری هایی که منجر به بهبود فرآیندها و محصولات شوند، اغلب پر هزینه و زمانبر هستند، و نیازمند سرمایهگذاری قابل توجهی در همه مسائل از تحقیق و توسعه تا منابع خاص، کارخانهها و تجهیزات جدید و حتی واحدهای جدید کسب و کار هستند. با این وجود بازگشت سرمایه آینده این سرمایهگذاریها همیشه نامعلوم است. امروزه شرکتهای بیشتری با توجه به تردیدی که نسبت به این سرمایهگذاریهای بسیار بزرگ دارند، به سوی نوآوری در مدل کسب و کار بهعنوان جایگزین یا تکمیلکننده نوآوری محصول یا فرآیند میروند.